Saturday 30 July 2011

Mahu Kurus ? mari sini baca ******V

Assalamualaikum rakan – rakan sekalian.

Huu… lame gler da tak buat entry baru dalam blog nisa ni. Mane taknye, bz memanjang je dengan assignment dalam 9 jenis assignment termasuk report yang kena submit selasa ni. Memang minggu yang tak cukup tidur lah. Huhu, nasib baik beban sudah kurang hari ni. Tiba- tiba rasa nak buat entry baru. Tajuk entry hari ni jugak nisa kena amalkan. Heheee.
Ok, tajuk hari ni, nisa nak kongsi sikit cara – cara untuk menguruskan badan tanpa mengamalkan diet yang tak seimbang, tak payah nak sakit-sakitkan diri and diet tanpa mengamalkan pil kurus. Ingat, jangan sesekali amik pil kurus tanpa arahan dari doctor pakar yang dah ada sijil perubatan K. bahaya tu.

·         Kawal nafsu makan !

Ha… ingat ye, nafsu makan tu kalau boleh kurangkan sedikit. Jangan setiap masa asyik nak pergi dapur buka tudung saji je.

·         Mandi wap pon boleh 
Tak salah kalau anda mahu mengujungi  steam room ataupun ke sauna. Sebabnya ia dapat buang kalori dan jagu air berlebihan yang ada dalim diri kita.

·         Jadual makan seperti ni. (untuk dikongsi bersama)

Sarapan : jam 7 – 7.30 am, taw..

Diantara makan pagi & tengah hari : 10 – 11 am

Makan tengahari : 12.30 – 1.30 pm

Minum petang : 3.30 – 4.00 pm

Makan malam : 6.30 – 7.30 pm

Kalau lewat malam tu terasa lapar : makan biskut kering je taw. Amik dalam kuantiti sikit…

(jadual ni nisa kaji dari kem SUKSIS yang nisa sertai selama setahun dalam university ni ^^)


Jagan lupa ikut jadual makanan yang macam ni, lepas tu kuantiti tu kita kurangkan sedikit daripada biasa k , makan dengan perlahan – lahan dan juga kunyah makanan tu kepada cebisan yang lebih kecil. selamat beramal.

·         Jangan sesekali ambil makanan ringan
Ok, nasihat disini, tolong jangan sesekali ambil makanan ringan seperti keropok dan yang sama waktu dengannya. Kalau nak makan jugak, pergi masuk bilik air, pergi gosok gigi. Kumur dengan lysterine. Sebabnya mint dia akan membantutkan kita dari makan snek.

·         Sentiasa active!
Kalau ingin menurunkan berat badan dengan berkesan, salah satu caranya adalan dengan bersenam. Contohnya tiap petang boleh pergi belari kat taman rumah or track jogging yang dah disediakan. Ingat, jogging taw, tamo malas – malas kalau nak kurus. Tapi, jangan paksa diri untuk bersenam sehingga boleh memudaratkan. 


 
jum senaman ! ^^







jangan sampai kurus macam dia ni. xD




·         Sejam untuk aktif!
Kenapa sejam ? kat sini nisa dapat idea ni dari sedare nisa jugak lah, dia ad la lecture nisa sikit bab – bab nk kuruih ni..hihiii. kalau tak nak jogging tak pe. Jom kita p jalan kat taman dalam sejam. Huuuu…  kat sini dia terang hormone adreanalin tengah bekerja keras waktu sejam  dan hormone adreanalin ni pulak akan merangsangkan enzyme lipase untuk pecahkan semua lemak – lemak yang terlekat kat anggota badan kita semua ni. Renung-renungkan sekiranya jogging dalam masa sejam. Huuu.. berbaloi-baloi. :p

Ok , cukup kot tips ni untuk dikongsi bersama. Lagi satu diet yang paling baik adalah berpuasa.Esok kita semua akan mula berpuasa. Disini nisa ingin memohon ampun dan maaf atas kekasaran bahasa muhupun kesilapan bicara. Semoga Ramadhan tahun ini penuh keberkata buat kita.. Amin. Janga tinggal puasa ye kawan-kawan.

“SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK DAN SELAMAT BERPUASA”

No comments:

Post a Comment