Tuesday 5 July 2011

wah, sedapnyer sushi!!! .... Takkan makan SHUSHI lagi dah.!!!





sedapkan tengok sushi-sushi diatas ni untuk yang menggemari makanan sushi ni mesti dah terliur tengok gambar diatas ni.. nisa dulu pun suka juga makan sushi, tapi tak terlalu kerap lah makannya. tak addict pon..hehe^^


TAPI... INGIN DIINGATKAN PADA PENGGEMAR SUSHI!

Nisa ada terbaca DonnyDavids blog. beliau ada membuat satu artikle tentang kesan pengambilan sushi terlalu kerap.. awak semua boleh baca ye:


Seorang datuk Shota Fujiwara, sering mengeluh sakit kepala .Beliau  penggemar makanan khas Jepun SUSHI &SASHIMI.Kegemarannya ini bermula sejak dia muda sebagaimana layaknya warga Jepun lainnya. Namun pada usia lanjutnya kini, dia mengalami sakit kepala yg teruk & hebat dalam 3 tahun terakhir, yg praktis membuatnya kesusahan untuk bekerja & menjalani hidup dengan normal. dan sakitnya itu telah membuat kulit kepalanya terus membesar.
Dia telah kehilangan kemampuan psikomotoric-nya sejak 3 tahun lalu. Untuk mengatasi hal itu, dia pergi ke rumah sakit dan menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray utk memastikan penyebabnya. Doktor yang merawatnya menjadi sangat terkejut kerana didapati tampilan benda-benda kecil pelik dibawah kulit kepalanya namun masih di luar tempurung otaknya. Doktor kemudian  memutuskan membedah kecil kulit kepalanya, dan……..kemudian sudah diketahui segala punca masalah. Disitu ditemukan sarang ulat. Sungguh mengerikan.
Kemudian diputuskan untuk melakukan pemedahan kulit kepala secara total untuk memastikan ulat-ulat tersebut boleh dibersihkan dan infection dibawah kulit kepalanya boleh disembuhkan.
Jadi, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI (IKAN MENTAH, GURITA MENTAH , CUMI MENTAH , UDANG MENTAH dsb Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara, adalah berasal dari parasit yg biasa didapat pada tubuh ikan , seafood mentah baik ikanlaut maupun ikan air  tawar. Ulat parasit & telurnya hanya bisa dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas tinggi (digoreng, dipanggang matang atau direbus mendidih) atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selamalebih dari 1 minggu.



*(dinasihatkan sila makan semasa melihat gambar ini untuk mendapat lebih kepuasan)


euww!! scary giler.... takkan sentuh sushi dah. (>.<)

No comments:

Post a Comment